• Dansk Betondag

v. Marianne Tange Hasholt, forperson for Dansk Betonforening

09:15 - 09:45 Bæredygtighed - fortid, nutid og fremtid
v. Lise Molander, sektionsleder Teknologisk Institut
Hvorfor er det vi stadig taler om Brundtlandrapporten? Og hvordan er det nu lige med greenwashing? Vi tager en tur rundt i bæredygtighedsland, og ser bl.a. lidt ud i fremtiden for, hvad kommer efter verdensmålene og hvad barsler EU med når det kommer til den grønne dagsorden. Vi vender greenwashing med udgangspunkt i et par eksempler og rammerne fra Forbrugerombudsmanden. Og dykker ned i et udvalg af kommende direktiver fra EU relateret til den grønne dagsorden

09:45 - 10:15 "Genbrugsbeton"
v/Peter Laugesen, Direktør i PELCON
Regler og krav
Risici ved projektering
Praktiske forhold
Eksempler på god anvendelse - og dårlig!
Nyt MUDP projekt om øget anvendelse af den fine fraction

Genbrugsbeton bliver nu efterspurgt i stadig større grad - dermed sparer vi (lidt) CO2 og samtidig imødegås den stigende råstofmangel.
Reglerne er nu tilrettet så der er mulighed for at blande betonerne med en stor mængde genanvendt tilslag, men det skal til gengæld sikres at kvaliteten opfylder de ny krav. Det kræver at alle parter forstår faldgruberne og udfordringerne.

Norrecco har initieret et nyt projekt om øget anvendelse af den fine fraktion i genanvendte materialer, et projekt som har opnået støtte fra MUDP og med deltagelse af Norrecco, FL Schmidt, Aalborg Portland, Unicon, MIS Recycling og PELCON. Projektets ambitioner præsenteres.

10:15 - 11:00 Pause

11:00 - 11:30 Præfabrikerede træ-beton kompositdæk designet til adskillelse
v. Peter Kolt Rasmussen, ph.d.-studerende DTU
Træ-Beton komposit dæk reducerer byggeriets CO2-aftryk ved at fjerne beton og introducere mere træ. Samtidigt løses flere udfordringer såsom akustik og vibrationsfølsomhed direkte, imod sætning til rene træ dæk hvor den manglende masse kan være et problem.
Projektet fokuserer på at udvikle et dæksystem, der er designet så træ og beton kan adskilles og genbruges efter bygningens levetid (Design for disassembly), hvilket muliggøres ved at anvende præfabrikerede betonelementer og mekaniske samlinger.

11:30 - 11:50 Optimale punktfundamenter
v. Mads Damkær Møller, Value Engineering Aps og Lars German Hagsten, Aarhus Universitet og Value Engineering Aps
Der præsenteres en ny eksakt løsning, der optimerer fundamentets geometri, armeringsdesign og bygbarhed.

Præsentationen inkluderer teoretisk grundlag, designeksempler og sammenligning med eksisterende metoder.

11:50 - 12:10 Optimerede stribefundamenter
v. Tim Gudmand-Høyer, Rambøll
Hvordan kan man optimere en traditionel konstruktion som et stribefundament, skære den overflødige beton væk og vise at det stadig er bygbart? - lyt med på fortællingen om erfaringer med dette.

12:10 - 13:30 Frokost

13:30 - 14:00 Præsentation af 2 nystartede PhD studier - Concrete without Portland cement
v. Marvin Glißner COWI/DTU
Investigation of material properties with a focus on real structural applications.
Adaption of new materials on a large scale by the construction industry is generally not an easy task as materials and designs have to meet high European and national standards. The main reason in hesitation with new materials is consequently a lack of sufficient knowledge about material properties and if standard procedures can be applied to ensure a safe structure.

The objective of this project is to study relevant material properties of a selected range of cement free concrete materials and to obtain a deeper understanding of their short- and long-term material behaviour. By combining experimental and numerical investigations at different scales, the project seeks to link the material properties to the expected structural behaviour thereby identifying suitable design models.

Samt

Bundaske fra biomasseforbrænding som erstatning til sand i beton
v. Anders Hedegaard Jensen COWI/DTU
Erhvervs-PhD projekt med fokus på at erstatte en del af den naturlige sand i betonprodukter med affaldsprodukter fra forbrænding i det danske energisystem. I modsætning til den mere udbredte forskning i cement-erstatning, fokuserer COWI og DTU på et hidtil overset bæredygtighedselement inden for betonproduktion.

14:00 - 14:20 Overrækkelse af Betonprisen 2023
v. Formand for bedømmelseskomiteen

14:20 - 14:50 DS 1140 - Udførelse af bærende konstruktioner
v. Bygherrerådgiver Christian Munch-Petersen, EMCON
DS 1140 - Udførelse af bærende konstruktioner - Almen kontrol, lyder som en detalje, men det er det ikke. Mange slås allerede med at opfylde DS 1140, andre har blot ignoreret standarden og håber, at det går over igen. Men det gør det ikke!

Standardens baggrund og indhold vil blive søgt gennemgået, og ændringerne som følge heraf i de udførendes dokumentation søges beskrevet.

At opfylde DS 1140 bliver ikke let, det bliver ikke sjovt, men det skal gøres fremover. En genvej til opfyldelse af DS 1140 vil dog også blive beskrevet.

14:50 - 15:30 Pause

15:30 - 16:00 Transformering af gammel industribygning til moderne boliger
v. Michael Panton, Teknisk direktør hos ABC Rådgivende ingeniører
Etablering af op til 4 nye etager (betonelementbyggeri) oven på en eksisterende bygning Hvordan gjorde vi?
Vi gennemgår vi statikken på projektet, herunder hvilke udfordringer der har været undervejs samt de erfaringer, vi har taget med os.
Ved at transformere/renovere Kanalgade 3 i stedet for at rive ned og bygge nyt, har vi haft en samlet CO2-besparelse på 56 % af den samlede CO2-mængden: Hvordan er det lykkedes os at spare så meget på CO2-udledningen?
En kort gennemgang af andre projekter, hvor vi har transformeret og ikke revet ned: Hvor meget CO2 er der sparet her?

16:00 - 16:30 Havnebad
v. Torben Ensig Svend Sørensen, ZENI Arkitekter og John Knudsen fra Bitten og Mads Clausen Fonden
Hør om det splinternye havnebad ved Sønderborgs nyudviklede havnefront.
Havnebadet består af et boardwalkforløb på øverste dæk, og selve havnebadsanlægget på nederste dæk. I havnebadet indgår et børneområde, et voksenbasin og et udspringsbassin. I spidsen af havnebadet indrettes en lækker sauna med panoramaudsigt over Alssund.

16:30 - 16:40 Introduktion til fredagens ekskursion
v. Pernille Nyegaard/Anders Haumann, Dansk Betonforening

16:40 - 16:45 Afsløring af vindere og tak for i dag
v. Marianne Tange Hasholt, forperson for Dansk Betonforening

19:00 - 19:30 Velkomstdrink

19:30 - 01:00 Festmiddag, underholdning og natmad
Efter middagen er der lagt op til dialog og hyggeligt samvær.

Fredag den 22. september 2023

Ekskursion
Havnebadet i Sønderborg og Kong Christian den X's bro

Kl. 9:30 tager vi en tur op på 16. etage til udsigtsplatformen "Point of View" på hotellet.
Herfra kan vi se udsigten over Sønderborg og de to destinationer for ekskursionen. Vi får også lidt at høre om byggeriet af selve hotellet.

Vi går herefter i to hold, et til havnebadet og det andet går til broen. Derefter bytter vi rundt, og efter rundvisninger mødes vi til frokost.

På broen får vi mere at vide om bygværket, hvorefter vi kan komme ned i klapfaget i små grupper af 2-3 personer.

Ved havnebadet skal vi høre mere om udførelsen, og se nærmere på konstruktionerne og arkitekturen, som vi hørte om på betondagen.

Bemærk venligst at det anførte sluttidspunkt er ca. tid, og at mindre ændringer i programmet kan forekomme.

HUSK som altid: Hjelm, sikkerhedssko og -vest!

Udstillere

Download udstillerskema, hvis dit firma gerne vil booke udstillerstand på Dansk Betondag 2023. Send udfyldt skema til hhk@ida.dk.
Læs Brev udstillere.

Følgende firmaer er tilmeldt som udstillere i år:

• Bekaert AS
  • WEBAC-Chemie GmbH
  • Aalborg Portland A/S

Info om overnatning / Parkering
Dansk Betondag 2023 afholdes på Hotel Alsik, Nørre Havnegade 21, 6400 Sønderborg. www.alsik.dk
Tel. +45 74 20 30 00 - Mail konference-koordinator: joy.nielsen@alsik.steigenberger.com

Parkering: Der er parkeringsmulighed på Havnens P-hus (Apcoa Parking), som ligger lige overfor hotellet, kun 2 minutters gang.
Pris er 125/pr. døgn og 12,50/pr. time. Man er velkommen til kan låne baggagevogne på hotellet.

Værelsesreservation: Der er den 20.-22. september forhåndsreserveret værelser på Hotel Alsik.
85 værelser 20.-21. september og 130 værelser 21.-22. september, samt ekstra 30 premium værelser den 21.-22. september.
Tildeling sker efter "først til mølle princippet".
Pris for et standard værelse inkl. morgenmad er 1.150,- pr. overnatning. Pris for et Premium værelse inkl. morgenmad er kr. 1.370 pr. overnatning.
For DBF's juniormedlemmer tilbyder foreningen transportgodtgørelse (indenfor rimelighedens grænser) samt gratis overnatning den 21.-22. september for de første 10 tilmeldte.

Overnatning opkræves sammen med deltagergebyr pr. faktura fra Ingeniørforeningen, IDA.